Single post

Barfotalöpning

Förr i tiden använde man inga löparskor från Adidas eller Puma. Då var man helt enkelt tvungen att springa barfota på marken när man var ute och jagade. Alltsedan gymnastikskorna och löparskorna trädde in på träningsmarknaden, så har det tvistats om huruvida det är bra att springa utan strumpor och skor över huvudtaget.

Dock har en del studier påvisat att barfotalöpning faktiskt är ganska bra för både hållning och fötter, då fötter och ben får träna mer. Detta har lett till att vissa faktiskt springer eller vandrar utan vanliga skor när de är ute i joggingspåret. Dock kan detta vara lite jobbigt på vintern, och därför har det nu börjat tillverkas s.k. barfotaskor som ett skydd för fötterna.

Barfotaskor

Dessa skor som också har kommit att kallas vibram fivefingers efter varumärket, är utformade som en fot och har fem ”tår” som en vanlig människa. Materialet i skon ser nästan ut som en blandning av textil och gummi och är mycket flexibelt. Det skyddar också mot vassa föremål och håller kyla och fukt borta.

Vad händer vid barfotalöpning?

Man bör veta att trots att barfotalöpning anses vara positiv, så kan man inte bara börja springa såhär utan att vara tränad först. I annat fall kan man lätt drabbas av förslitningsskador i underben och fot som gör att man får tråkiga påföljder. Muskulatur och senor måste få chans att anpassa sig till den nya löpningen. Att börja löpa ”barfota” med dessa skor, är alltså inte som att byta från en vanlig träningsjacka, till en peak performance jacka utan är mer komplext än så.

Tips när du springer med barfotaskor

Det är också extremt viktigt att påpeka att alla dina löpsessioner inte ska utgöras av barfotalöpning. Detta ska ske som ett komplement, vilket då inte överbelastar utan istället hjälper kroppen att bygga upp styrka i underben och vrist. 5-20% av löpningen kan ske barfota, medan resten av tiden bör ske med träningsskor. Denna löpform kan börja tillämpas om du har varit en regelbunden löpare i minst ett år och tränat minst 2 gånger i veckan.

När du väl börjar springa ”barfota” och köper ett par skor av denna modell, så bör du trappa upp användningen successivt – även om du är en van löpare. Du ska också helst använda dig av vanliga skor när du tävlar, eftersom de ger det bästa resultatet. Barfotaskor är dock bra att använda i träningssyfte för uppbyggnad och förstärkning som gör dig bättre när du sedan ska tävla.

theme by teslathemes